Svar: Grove meltyper og tørrede frugter
4. januar 2023
Alder:
6 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev - ja tiden går bare alt for hurtigt! :)
Du må meget gerne give lillebror grovere grødtyper f.eks. havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det vil sige grød, som bliver lavet af flager og gryn fremfor mel - og dermed grød, som både har mere bid og også mere smag.
Du bør ikke give grød lavet af rismel dagligt, da ris indeholder arsen. Derfor skal man ikke tilbyde f.eks. rismelsgrød eller risengrød, riskiks, risdrik eller almindelige kogte ris hver dag.
Jeg vil også anbefale dig, at du (jf. ovenstående) laver grød af havregryn og ikke havremel nu:) Du må meget gerne blande havregryn med andre former for flager, mel og gryn, netop for f.eks. at lave flerkornsgrød.
Du kan f.eks. lave følgende flerkornsgrød:
1 spsk. havregryn
1 spsk. quinoa-flager
1 spsk. rugmel
2 dl. koldt vand
1 tsk. fedtstof
½ dl modermælkserstatning
Kom gryn, flager og rugmel i en gryde, tilsæt vand og kog op i 2-3 minutter, imens du pisker det. Tag gryden af varmen, tilsæt fedtstof og tilsæt modermælkserstatning langsomt, indtil konsistensen er passende. Grøden er klar til servering med det samme, og du kan evt. komme lidt fintrevet æble på som topping.
Med hensyn til tørret frugt, så er frisk frugt og bær ofte at foretrække...
Tørrede abrikoser kan indeholder sulfitter og blot 2 stk tørrede abrikoser kan overskride det daglige acceptable indtag, som et barn på 30 kg må få. Du kan vælge at bruge økologiske tørrede abrikoser, de er ikke tilsat sulfitter. Det kan du se ved, at de har en mørkere farve og er mere brune end gule. Ellers kan du bruge friske abrikoser.
Du kan f.eks. tage:
ca. 75 gram abrikoser (friske eller økologisk tørrede)
1 æble (skrællet og skåret i stykker)
1 pære (skrællet og skåret i stykker)
½ dl. koldt vand
Skær abrikoser i stykker, skræl æble og pære og skær begge dele ud i stykker. Kog abrikoser og æblestykker i vand i ca. 4 minutter, tilsæt pærestykker og kog yderligere 2 minutter. Blend det hele med stavblenderen.
Med hensyn til figner, så kan figner og også rosiner danne svampegifte som aflatoksiner. Derfor bør du holde igen med at give tørret frugt og varierer mellem forskellige typer. Fødevarestyrelsen skriver omkring rosiner: "Hvis et barn på 10 kg spiser 20 gram rosiner om dagen med et typisk indhold af ochratoksin A på 2,5 mikrogram pr. kg, vil knap 1/3 af det tolerable daglige indtag blive fyldt op udelukkende fra rosinerne. Det giver ikke så meget plads til indtag af ochratoksin A fra kornprodukter." Citat: Fødevarestyrelsen.dk
Og med hensyn til dadler, så tænker jeg, at de må høre lidt ind under samme retningslinjer som abrikoser, rosiner og figner.. men jeg kan desværre ikke finde nogen officielle retningslinjer omkring dette, og dermed ikke nogen angivelse af maximumindtag. Fødevarestyrelsen skriver dog på altomkost.dk, at man bør "begrænse tørret frugt fx dadler og rosiner, da tørret frugt har et højt indhold af sukker".
Generelt anbefales det, at du varierer lillebrors kost så meget som muligt - han må altså gerne få både abrikoser, figner, dadler og rosiner, men det skal være små mængder og i variation med andre frugter og bær. Og meget gerne i variation med frisk frugt og bær, også for at nedsætte sukkerindtaget...
Hvor er det bare dejligt, at lillebror allerede er så godt igang sprogligt - det ligger jo til familien;) Han lyder til at være nået til det man kalder "kanonisk pludren", som er en vigtig del af den sproglige udvikling, og det giver bare de sødeste pludresamtaler, det er så hyggeligt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske